Fest och event i egna lokaler
Behöver du tips och inspiration för att ordna ett riktigt bra event i era egna lokaler?
I så fall finns det mycket bra information för dig på den här sidan.
Hos oss på Eventkraft hittar du nästan allt slags hyresmaterial som behövs för festen. Vi kan hjälpa dig att boka underhållning, konferencier & artister. Vi kan rekommendera bra partners för mat/dryck/catering. Vi har dessutom många års erfarenhet av sådant man behöver tänka på när man genomför den här typer av arrangemang.
Eventkraft har lång erfarenhet av hur man på bästa och mest effektfulla sätt förvandlar en lokal. Här finns konkreta tips och allmänna råd för dig som planerar att anordna fest och event i företagets lokaler. Självklart guidar vi dig mer än gärna genom all planering – kontakta oss för hjälp med ditt event!
Varför ska man ordna fest och event i egna lokaler?
▷ Det blir personligt och unikt jämfört med fest i en hyrd festlokal.
▷ Det är även praktiskt med alla medarbetare nära till hands vid förberedelserna och efteråt – med rätt planering kan man spara pengar.
▷ Det blir en rolig överraskning när man använder sina lokaler till något helt annat än vad de vanligtvis används till.
▷ Man kan passa på att visa upp sådant som gästerna inte kan uppleva annars – sådant man är stolt över, vill förmedla, visa, känna, uppleva.
Exempel på event vi har ordnat i kundens lokaler
Evobus
Årligt event i verkstadslokalerna
Fundera på:
▷ Vad är en bra fest för dig och dina gäster?
Vad vill ni att gästerna ska minnas efteråt och vad uppskattar du själv med en bra fest? Tänk på att säkerställa det mest uppenbara: Värme i lokalen, sittplatser till alla, städat och fräscht, bra mat & dryck som serveras i tid, bra ljud & ljus så att alla hör och ser ordentligt, ström som räcker för hela fest-behovet, garderob för ytterkläder o.s.v.
▷ Är det något ni vill visa upp?
Passa på att visa hur trevligt ni har det och hur bra ni är inom olika områden. Väldigt mycket kan vara värt att visa upp eller ”skryta” lite med. Allt ifrån ordning & reda till ISO-certifieringar och miljöarbeten. Varför inte passa på att visa upp den nya tillverkningsmaskinens förträfflighet, personalens sköna rekreationsytor, den nya tillbyggnaden, ett genomtänkt produktionssystem, en ny produktserie, ert nya showroom eller vad ni nu kan tänkas ha att stoltsera med.
▷ Stora fester kräver ofta ett körschema!
Gör ett körschema med lagom många programpunkter så att gästerna får tid att både mingla, äta, informeras och underhållas. Inkludera även alla förberedande moment och det som sker efter festen. Notera vem som ansvarar för de olika moment. Använd gärna Eventkrafts körschema som utgångspunkt: https://eventkraft.se/korschema/
Verkar det krångligt eller överväldigande?
Inga problem – Vi kan erbjuda professionell hjälp med all bokning & planering. Kontakta oss för att få veta mer!
Fest och event i egna lokaler – Hur man kan förvandla en idrottshall till en vinterfest!
Från skiss till verklighet
Time lapse över förvandligen
Tips!
▷ Tänk på att de små detaljerna ofta är det som gör festen minnesvärd!
T.ex. är ljussättning med rök-dimma något som skapar en helt annan nivå av festkänsla. Försök att hitta en brandvakt som ersättning för automatiserade brandlarm så att dessa kan vara avstängda. Vi överdriver inte på något sätt när vi säger att rök-dimman förhöjer effekten av ett dekorljus med 1000% – Ja du läste rätt, inte bara en fördubbling, det blir10ggr bättre ljussättning med rök än utan.
▷ Vakter
Även om man känner alla på festen så är det bra att ha vakter som håller koll på läget, så inga obehöriga crashar festen eller om någon skulle bli stökig.
▷ Städning
Städa både innan och efter eventet. Sätt gärna ut snygga papperskorgar på strategiska platser
▷ Nödutgångar & brandlarm
Blockera inte några nödutgångar och märk upp med extra skyltar vid behov. Om ni vill ha premium-fest-belysning med rökdimma måste automatiska larm slås av.
Populära produkter & tjänster på fest och event i egna lokaler:
Tekniska produkter och tjänster till ditt företagsevent t.ex belysningsystem, skärmväggar, LED skärmar och ljudanläggningar.
Kontakta oss för att höra mer hur vi kan hjälpa dig.
Underhållning
Riskera inte att festen eller eventet blir långtråkigt!
Vi hjälper er att boka allt från DJs och coverband till stand up-komiker som “infiltrerar” er fest. Vi hjälper er även gärna att boka konferencier om ni vill ha professionell uppstyrning av programmet.
Läs mer om Eventkrafts utbud av underhållning på våra Artistsidor!
Skicka in din förfrågan om fest & event i egna
lokaler:
FAQ
Hur ser en bra företagsfest ut?
En bra företagsfest behöver inte nödvändigtvis vara väldigt stor och påkostad. Det viktigaste är att gästerna känner sig välkomna, att dom trivs och vågar släppa loss. Det låter kanske enkelt men det kan ibland vara svårare än man tror. Det handlar ofta om att många svårgreppade detaljer ska samverka och förstärka varandra på ett bra sätt – mat, dryck, miljö, musik, stämning, överraskningar. När detaljerna faller på plats så blir det oftast också en bra fest.
Ett sätt att öka chansen till en lyckad företagsfest är att anlita experter på området. Då kan man luta sig mot tidigare erfarenhet och man minimerar risken att väsentliga detaljer glöms bort eller att viktiga detaljer blir helt misslyckade. På Eventkraft har vi många års erfarenhet av att hjälpa till med företagsfester. Vi bokar genomtänkt underhållning & isbrytande aktiviteter, hjälper er med erfarna mat & dryckesleverantörer och vi kan även föreslå lämpliga lokaler. Vi ljus-sätter, dekorerar, bygger scener och möblerar. Vi förvandlar tråkiga lokaler till festliga salonger. Vi är med från början till slut och vi ser till att det blir så bra som möjligt.
Hur planerar man en företagsfest?
Tänk igenom hur många gäster du vill bjuda, fundera på vilka datum som kan vara alternativ och förhandskolla gärna med några gäster så festen inte krockar med för många andra viktiga händelser.
När du vet ett datum och ungefär hur många gäster det blir, så kan du börja fundera på plats/lokal. I samband med detta bör du också tänka till kring ev. underhållning. Välj alltid en lokal som är lite större än vad du tror behövs. Välj gärna en lokal som har scen på plats – eller åtminstone bra möjlighet att bygga en scen. Undvik för små lokaler – särskilt om underhållningen är viktig – eftersom en scen helst ska placeras centralt så att alla ser och hör. Funder gärna på om företaget redan har lokaler som kan användas. Det kan bli unikt och spännande om man t.ex. bygger om en fabrik eller lagerlokal till fest-salong.
Om du vill ha någon slags aktivitet, tävling eller lekar så kan det vara bra om det finns extra ytor för detta i anslutning till festlokalen – utomhus, lokal bredvid o.s.v. Här kan du läsa mer om våra trevliga Aktiviteter.
Om man tänker ha ett scenprogram med information och underhållning i samband med festen, så rekommenderar Eventkrafts mall för att skapa ett körschema. Tänk på att inte planera för mycket inslag från scenen – gästerna behöver ju tid att umgås också.
Mat & dryck från cateringföretag kostar ungefär lika mycket som maten kostar på krogen. Självservering och bufféer är billigare än en bordserverad flera-rätters-meny. Budgetera en rimlig summa. Mat är viktigt och bra mat kostar!
Om du behöver förslag på underhållning så hittar du detta på vår hemsida – bland våra Artister. Vi hjälper gärna till med förslag och priser. Missa heller inte Eventkrafts Prisguide för Artister & underhållning!
Var ska man vara på en företagsfest?
Beroende på årstid kan man vara utomhus, men då är det bra att samtidigt planera för ev. dåligt väder, så det finns partytält på plats om det skulle regna. Ibland kan man vara på företaget i en anpassad lagerlokal, konferenslokal, lobby eller liknande. Har man ingen egen plats att vara på så kan man hyra lokal. Vi har tips på lokaler i Stockholm, Göteborg & Jönköping som brukar passa för lite större fester där man blir ca 100personer eller fler.
Hur mycket kostar det att anordna en företagsfest?
Kostnaden för en företagsfest kan variera väldigt mycket och den beror helt och hållet på vad festen ska innehålla och hur mycket man vill bjuda sina gäster på.
Vi brukar rekommendera att man gör separat budgetar för de tyngsta delmomenten i festen. Till dessa brukar man räkna följande:
Hyra av lokal
Mat & Dryck + ev. serveringspersonal
Eventteknik (möbler, scen, dekor, tält, belysning, ljud mm)
Artister & underhållning
Skicka gärna en förfrågan om du är intresserad av att få hjälp av oss, så kontaktar vi dig för ett kostnadsfritt samtal.